2011. március 17., csütörtök

Paddy's Day előtt

Ha valaki a nyelvtankönyvből szépen megtanulja, hogy Pécsett, Vácott, Kaposvárott és Győrött, aztán eljön a szülővárosomba, talán meglepődve fogja észrevenni, hogy egyetlen benszülött sem mondja így. (Kivéve az affektálókat.) Hanem csak úgy, simán: Vácon születtem. Bár ez nem szembeötlő eltérés, én mégis tisztában vagyok vele, ezért nem lett volna szabad csodálkoznom azon, hogy Írország nemzeti ünnepét senki, ismétlem senki, akivel találkoztam, nem nevezi St. Patrick's Day-nek. A jeles naphoz kapcsolódó rendezvénysorozat programfüzetén valóban ez áll. Ám az utca embere, a munkatársak szájából - még a nem ír származásúakéból is - csak ennyit hallok hetek óta: Paddy's Day.

Amikor az ünnepre gondoltam tapasztalatok nélkül, csupán az olvasmányaimra és fényképekre, youtube videókra támaszkodva, azt gondoltam, a mi Szent István ünnepünkhöz, augusztus huszadikához tudnám hasonlítani. Ideje lenne végleg leszoknom arról, hogy összehasonlítok dolgokat, noha ez a legkézenfekvőbb módja a dolgok megismerésének. Szent Patrick ünnepe ugyan állami ünnep - az országról, államról szól -, egy napos, a nemzeti büszkeség hatja át, mégsem fogható hazám ünnepéhez. A hozzá kapcsolódó rendezvénysorozata ugyanis egy hetes és semmi másról nem szól, csupán az ünneplésről. A tegnapi napon már világoszöldbe öltözött csöppségek masíroztak az irodaházban, az utcákon. Dublin belvárosa pedig elkezdte felvenni ünnepi díszét, tereit ellepték a népzenét játszó zenekarok. Még a csendes külváros is zajos, élettel teli volt egész éjszaka. S most, kora reggel nem tudtam eldönteni, hogy az utcán kiabálók még nem feküdtek le, vagy már felkeltek, hogy mihamarabb beérjenek a belvárosba.

A rendezvénysor szétszórtságára jellemző, hogy a híres felvonuláson kívül az összes jelentős esemény, például a Skyfest azaz a tűzijáték, hétvégén lesz.

Előzetesen ennyit tudok mondani Paddy Napjáról. Ideje bele vetni magam az ünnepségbe.

4 megjegyzés:

  1. Furcsa, mert én itt kint Szöulban egy St. Patrick napi fórumon olvastam, hogy sokan St. Patty's Day-nek hívják az eseményt. Hallottad/olvastad Dublinban ezt a formulát?
    Holnap lesz "nálunk" Szent Patrick Parádé. Az ír konzulátus egészen komolyan lobbizott azért, hogy tartalmas, komoly műsor jöjjön össze. Kíváncsi vagyok, mit hoznak össze az írek és a koreaiak. :) Mindkettő náció szeret mulatni, az biztos...

    VálaszTörlés
  2. Munkahelyi beszélgetések közben hangzott el, amikor terveztük, hogy ki mikorra végzi el a feladatát, mikor kell menni a raktárba, mikor utazik egyikünk Bergamoba (Olaszország) telepíteni. Aztán a boltban is hallottam tizenhatodikán, és az ünnepen is. Sok ember kalapján a Who's your Paddy felirat díszelgett.

    Szóval, ja, először azt hittem, hogy csak szokás szerint ezerszeresére gyorsítva mondják ki a Patrick szót, de nem. Itt Paddy's Day, szent nélkül.

    VálaszTörlés
  3. Remélem mihamarabb mi is eljutunk oda h önfeledten, poénosan, de tisztelettel tudunk ünnepelni mondjuk márc.15-én.... :)))

    VálaszTörlés
  4. Igen, egy ici-picit lazábban. Az még nem tiszteletlenség. :)

    VálaszTörlés